Today’s Freight Forwarding Disruptions

Home / Blog / Today’s Freight Forwarding Disruptions
Today's Freight Forwarding Disruptions

On going change in Today's Global Freight Forwarding

Expediteurs worden geconfronteerd met ‘gevarieerde bedreigingen en kansen’ van ontwrichtende nieuwe e-business modellen en innovatieve online platforms, die markt traceren en claimen en de manier veranderen waarmee bedrijven internationale en/of intermodale (air, sea, rail, road) transport diensten inkopen en verhandelen.

Wat is eigenlijk Freight Forwarding

Een freight forwarder of forwarding agent, ook wel bekend als expediteur, is een persoon of bedrijf die (ver)zendingen voor particulieren of bedrijven organiseert om goederen van de fabrikant of producent (verlader of shipper) naar een markt, verdeelpunt of klant (eindbestemming) te brengen. Een freight forwarder wordt ook wel een ‘non-vessel operating common carrier’ (NVOCC) genoemd. Forwarders maken contracten met een vervoerder of vaak meerdere vervoerders om de goederen te verplaatsen. Een expediteur verhuist de goederen dus niet zelf, maar fungeert als een transport expert en broker in het logistieke netwerk. De eerder genoemde vervoerders (van 2PL, 3PL tot 4PL) kunnen een verscheidenheid aan verzend modaliteiten gebruiken, waaronder schepen, vliegtuigen, vrachtwagens en spoorwegen, en vaak meerdere modaliteiten voor één zending. Dat noemen wij intermodaal transport. Bijvoorbeeld, de vrachtvervoerder kan een vracht vervoeren van een fabriek naar een luchthaven per vrachtwagen. De goederen worden naar de bestemming gevlogen en worden vervolgens met een vrachtwagen van de luchthaven naar het gebouw van een klant verplaatst.

Document management

Internationale expediteurs behandelen normaal gesproken internationale zendingen. Internationale expediteurs hebben extra expertise in het opstellen en verwerken van douane- en andere documentatie en het uitvoeren van activiteiten in verband met internationale zendingen.

Informatie die door een expediteur wordt behandeld en beoordeeld, omvat de handelsfactuur, de uitvoerverklaring van de afzender, de vrachtbrief en andere documenten die door de vervoerder of het land van uitvoer, invoer en / of overslag nodig zijn. Veel van deze informatie wordt nu verwerkt in een papierloze omgeving.

Today's Freight Forwarding Disruptions
Today's Freight Forwarding Disruptions

Architect of Transport

De International Federation of Freight Forwarders Associations (FIATA) typeert de expediteur als ‘Architect of Transport‘ en dat illustreert de commerciele positie van de expediteur ten opzichte van zijn klant en markt.

In Europa zijn sommige expediteurs gespecialiseerd in ‘niche’-gebieden zoals bijvoorbeeld de binnenvaart, spoorvracht en verzameling en leveringen rond een grote haven of zeehaven. Maar ook in soorten goederen zoals bijvoorbeeld AGF, bloemen of commodities.

History

Een van de vroegste expediteurs was Thomas Meadows and Company Limited uit Londen, Engeland, opgericht in 1836. Volgens de ‘Understanding of the Freight Business’, geschreven en gepubliceerd door het leidinggevende personeel van Thomas Meadows and Company in 1972, creëerden de komst van betrouwbare spoorwegen en stoomschepen de vraag naar constant vrachtvervoer. Door handel ontwikkeld tussen Europa en Noord-Amerika, ontstond aanvullende vraag. De eerste internationale expediteurs waren herbergiers in Londen, die de persoonlijke effecten van hun hotelgasten hielden en doorstuurden.

De oorspronkelijke functie van de expediteur was om vervoer te regelen door samen te werken met verschillende vervoerders. Expediteurs verantwoordelijkheden bevatten advies over documentatie en douanevoorschriften in het land van bestemming. Zijn agent in het buitenland zorgde voor de zaken van zijn klanten en hield hem op de hoogte van zaken die het goederenverkeer zouden beïnvloeden.

Freight Forwarders Face ‘Significant Change from New E-Business Models’

Het ‘New Drewry rapport‘ highlight ‘brede en gevarieerde bedreigingen en kansen’, omdat innovatieve online platforms de manier veranderen waarmee bedrijven internationale transportdiensten kopen. Gepubliceerd door Will Waters. Heeft u het interessante artikel niet gelezen? Klik dan hier.

Lees ook het artikel van Peter de Weerd in Logistiek updated 10 mei 2017. De kop van het artikel luidt: ‘Expediteurs moeten vrezen voor start ups‘. In datzelfde artikel stelt Prof. dr. Goos Kant (Tilburg University, ORTEC) dat ook logistieke bedrijven niet meer om de toenemende digitalisering heen kunnen. Elk bedrijf wordt een data-driven bedrijf en dat geldt in het bijzonder voor bedrijven in de logistiek die combineren, bundelen en optimaliseren. 

Today's Freight Forwarding Disruptions

Expediteurs zijn informatiespecialisten

Nu een interessant feit – expediteurs zijn informatiespecialisten in transportactiviteiten en vervoersstromen . De informatie is over het algemeen vrij beschikbaar. We betalen tegenwoordig bijna niet meer voor de informatie die we gebruiken.

Today's Freight Forwarding Disruptions

FREIGHT FORWARDER FOR THE INTERNET AGE

In de komende jaren zal ‘consolidatie‘  doorzetten in de expeditiesector, aangezien de veranderingen in technologie en vraag de (opstart)kosten steeds meer zullen verhogen. De expediteur branche had altijd lage belemmeringen voor de toegang tot de markt. Dit wordt nu steeds lastiger. Enerzijds staan de tarieven en vergoedingen meer dan vroeger onder druk. Anderzijds is er steeds meer vraag naar technologie, specialisaties en wordt expertise in niche-sectoren ontwikkeld. Dat werpt hogere belemmeringen op voor makkelijke marktentree en introductie, maar ook handhaving in de markt wordt lastiger voor kleinere partijen die achterblijven op het gebied van innovatie en technologie.

Er zijn al wat innovatieve expediteurs die haast maken met ‘value-added services’ en technologische vernieuwingen. Een mooi voorbeeld is het Amerikaanse Flexport ‘full-service global forwarder’Flexport managed de expeditie, product tracking, reshipment en andere specifieke logistieke uitdagingen. Het bedrijf heeft ook stappen gemaakt om het forwarding proces eenvoudiger en efficiënter te maken. Ze bieden snel en online aan. Naast Flexport zijn ook andere bedrijven aan het innoveren zoals Freightos en Expeditors. Er zijn natuurlijk internationaal meer voorbeelden voorhanden.

Neem contact met ons op

HARRY LUIJK – Partner at Merlyn Consult

Leave a Reply