Sneller werk vinden via LinkedIn

Home / Blog / Sneller werk vinden via LinkedIn

Zeven effectieve manieren om sneller werk te vinden met je LinkedIn profiel

Afgelopen februari was ik voor een paar dagen in Oostenrijk. Heerlijk. Sportief bezig zijn (skiën), zonnetje op m’n gezicht (factor 50, je kent het wel) en genieten van hele dagen buiten. Die frisse berglucht heeft altijd een verhelderend effect op mij. Zo bedacht ik me bovenaan de piste, klaar voor mijn volgende afdaling, dat ik de laatste tijd zo intensief bezig ben met mijn online programma over profilering op LinkedIn, dat ik soms vergeet ook weer wat uit te zoomen. Je zo nu en dan ook wat overkoepelende, algemene informatie geven, om je hier weer even op te attenderen, of om nog (verder) te kunnen implementeren. Want naast de diepte in gaan is het ook goed om soms even de pas op de plaats te maken. Waar sta ik, wat wil ik en hoe kom ik daar. Ik mijmerde al skiënd verder, over wat belangrijk is voor je profilering op LinkedIn en hoe hierin wat uit te zoomen.
Tips voor een slimme aanpak op LinkedIn in je zoektocht naar werk; overzichtelijk, duidelijk. Waar je iets mee kunt. Het zorgde ervoor dat ik op de terugreis een aantal zaken op een rijtje zette voor je, zodat je hier gebruik van kunt maken op jouw LinkedIn profiel. Het is me namelijk nogal wat, zo’n LinkedIn profiel. Je moet laten zien dat je er bent, maar ook wat je kunt. Waar je voor staat en waar je naar op zoek bent. Maar hoe pas je dit nu specifiek toe op je LinkedIn profiel?

Ik geef je 7 effectieve manieren. Sneller werk vinden via LinkedIn. Met een effectief LinkedIn profiel.

1. Vul je profiel zo compleet mogelijk in

Het lijkt misschien overbodig, maar aan het gemiddelde profiel op LinkedIn te zien is het dat zeker niet. Heb je een bepaalde onderscheiding gekregen? Benoem dit! Een publicatie op je naam staan? Waarom weglaten? Vermeld dit! Hetzelfde geldt voor extra vakken tijdens je opleiding, of cursus die je gevolgd hebt die van belang is in het werk dat je zoekt. LinkedIn heeft een breed scala aan mogelijkheden om dit soort zaken ‘in the picture’ te zetten. Maak hier gebruik van. Je wilt jezelf immers onderscheiden? En vergeet bovenal zeker je Samenvatting niet! Onderzoek wijst zelfs uit dat complete profielen op LinkedIn maar liefst 10 (TIEN!) keer zo vaak benaderd worden! Dus als je nu nog twijfelt…

2. Wees duidelijk en specifiek

Wat hield een bepaalde baan of opdracht in? Vakjargon is niet altijd algemeen bekend, sta hierbij stil bij het invullen van de velden op je profiel. Ook belangrijk; waar ben je naar op zoek. Ook hier zo duidelijk en specifiek mogelijk in zijn! (Ik hoor vaak van mensen dat ze dit ‘eng’ vinden en het liefst hun profiel zo breed mogelijk houden. Ik snap dat wel, je wilt immers je kansen spreiden. Maar eigenlijk verklein je zo juist je kansen; je vist namelijk mee in een grote vijver, terwijl hoe specifieker je jezelf (durft te laten) laat zien, hoe unieker, en meer onderscheidend!)

3. Wees niet te bescheiden

Heb je in een lopend project door ziekte of uitval van de projectleider gaandeweg het project eigenlijk overgenomen? Benoem dan ook dat je het project geleid hebt, ook al stond dit misschien niet als zodanig op papier. Op LinkedIn gaat het erom om zo goed mogelijk weer te geven wat jouw krachten en competenties zijn. En dan geef je jezelf met ‘meegewerkt aan project A’, echt te weinig credits. Maar nog belangrijker; een toekomstige baas of opdrachtgever weet zo ook niet dat het leiden van een project óók een van jouw kwaliteiten is..

4. Overdrijf niet

Punt 3 leidt ons gelijk naar punt nummer 4, namelijk; overdrijf niet. In het voorgaande voorbeeld moet je ook werkelijk het project grotendeels hebben overgenomen, met (bijna) alle taken die daarbij horen. Als je in een project van 3 maanden een halve dag de taken van de leidinggevende hebt waargenomen, staat dit uiteraard niet meer echt in verhouding.. Nogmaals, het gaat erom dat je zo accuraat mogelijk weergeeft wat jij kunt, wat je ervaringen zijn en waar je voor staat.

5. Wees actief

Een duidelijk en compleet ingevuld profiel is zeker de basis. Maar alleen hiermee ‘red’ je het niet. Men moet je zien, meer dan eens. Plaats bijv. regelmatig updates over waar je mee bezig bent en ben actief in groepen.

6. Behandel LinkedIn net als alle andere netwerken

Dit betekent dat één contact, of het maken van een ‘connectie’, zeker niet voldoende is. Net als met ‘offline-netwerken’ is de ‘follow-up’ op LinkedIn net zo belangrijk. Hou contact met de mensen in je netwerk, weet wat er speelt, zodat je weet wanneer je mogelijk ergens in kunt haken wanneer er werk te vergeven is, dat is immers wat je graag wilt. Denk ook actief mee met anderen; zie je een vacature voorbij komen die mogelijk interessant is voor iemand in je netwerk? Attendeer diegene erop!

7. Denk goed na over hoe je zaken omschrijft op je profiel

En als laatste, maar eigenlijk ook één van de belangrijkste; denk goed na over hoe je zaken omschrijft op je profiel. Of het nu om je ‘headline’, je project, vorige werkervaringen of samenvatting gaat. Denk er goed over na en verplaats je in de lezer. Wat wil deze weten van jou? En wat is overbodig? Hoe zorg je ervoor dat je toekomstige werk- of opdrachtgever ‘warm loopt’, voor hetgeen jij gedaan hebt of waar je voor staat? Zorg dat jouw teksten de aandacht trekken. Door sterke en onderscheidende teksten, waarin jouw sterke kanten en visie(s) mooi naar voren komen.

DOOR EEFJE SCHOONEWILLE, MSc – L’eef | geschreven zaken met gevoel

Leave a Reply