Sales management driver seat

Home / Blog / Sales management driver seat

Gelukkig! Geen moeilijke methodologie, geen lastige technieken, geen theorieën om de theorieën, maar gewoon sales management vanuit je eigen persoon. Jouw unieke sales management DNA ontdekken, ontwikkelen en jezelf en de ander beter maken. Dat is sales management vanuit jouw eigen drive! Je blijft de troepen voor… in ”de driver seat”.

Merlyn gaat de komende tijd blogs posten en er wordt geanticipeerd op kennis en ervaring van Merlyn partners.

Sales management

Sales management is een bedrijfs discipline, die is gericht op de praktische toepassing van de verkooptechnieken en het beheer van de verkoopactiviteiten van een onderneming. Het is een belangrijke zakelijke functie. Als de netto-omzet via de verkoop van producten en diensten en de daaruit voortvloeiende winst goed zijn is de juiste basis aanwezig op commerciële zaken. Dit zijn ook meestal de doelstellingen en prestatie-indicatoren van sales management. Maar sales management behelst meer dat dat. Wij gaan in op: belang van persoonlijke verkoop, het verkoopproces, sales management en verkoop doelstellingen, organisatorische opzet, het verkoopplan uitvoeren, direct marketing en sales promotion.

Zonder acquisitie geen verkoop!

Toch hebben veel mensen moeite met acquireren. Als u onze Blog leest zult u ervaren dat acquireren leuk kan zijn. En daardoor wordt het direct succesvol! Hoe coach je het proces op de afdeling als medewerkers eigenlijk niet willen bellen, bang om ”nee” te horen? We hopen er uitgebreid op in te gaan. U zult zelf een voorbeeldfunctie hebben en de medewerkers moeten meenemen in de volgende trajecten: optimaal gebruik te maken van uw kwaliteiten, met zelfvertrouwen en lef aan de slag te gaan, een goede eerste indruk te maken, nieuwe contacten met klanten te leggen om opdrachten te verwerven, uw producten of diensten op een overtuigende manier te presenteren, uzelf in een acquisitiegesprek stevig profileren en oog te blijven houden voor behoeften en verwachtingen van klanten en opdrachtgevers

Hoe haal ik nu weer mijn sales targets?

Bij het maken van plannen voor het nieuwe jaar worden omzet en marge vaak tamelijk eenvoudig benaderd. Er moet gewoon meer bij! Hoe? Dat is het probleem voor de sales manager! Wat zijn alle aspecten die moeten kloppen om succesvol te zijn? Persoonlijk actieplan, juiste fasering van het acquisitiegesprek, eigen overtuigingen in relatie tot het acquisitieproces, verschillende manieren van verkopen: telefonisch, bezoeken, middels partners, koude, lauwe en warme acquisitie, commerciële gesprekstechnieken, oefenen van acquisitiegesprekken met elkaar op de sales meeting of met een externe coach, acquireren vanuit persoonlijke kracht, de eerste indruk en echt contact maken, rationele en emotionele koopmotieven van klanten, omgaan met weerstand en bezwaren bij klanten, overtuigend presenteren van uw organisatie en uw producten en diensten en de sales pitch natuurlijk.

Competenties sales | sales management

Wij gaan schrijven over de volgende competenties. Deze competenties gelden voor medewerkers als ook voor het sales management. Hoe kunt u anders coachen, sturen en beoordelen? Het gaat om durf, gespreksvaardigheid, inlevingsvermogen, klantgerichtheid en resultaatgerichtheid. Wat is de juiste mix?

Voor wie is deze blog-serie interessant?

Het is in principe voor iedereen interessant deze Blog te gaan volgen. Bent u bijvoorbeeld niet commercieel, dan kunt u uw collega’s wel beter gaan begrijpen. De ”snelle” collega’s op sales hebben het dikwijls nodig om beter begrepen te worden. Pas op: ze staan, als het ware, aan de ”frontlinie’, ze voelen veel prestatiedruk. Als deze dames en heren niet functioneren, dan heeft dit gevolgen voor de of uw gehele onderneming. Wanneer zijn de Blogs direct interessant? U heeft in meer of mindere mate te maken met acquisitie, accountmanagement, sales, verkoop binnendienst, u wilt meer rendement halen uit uw acquisities, u voelt belemmeringen bij het acquireren, u wilt nieuwe klanten binnenhalen en u wilt bij bestaande klanten meer omzet genereren.

HARRY LUIJK – Partner at Merlyn Consult

Leave a Reply