Op-merk-e-lijk

Home / Blog / Op-merk-e-lijk
Op-merk-e-lijk

Overspannen markten, overspannen hoofden. Met die vier woorden zijn de meeste markten anno nu te kenmerken. Of het nu gaat om markten voor producten of diensten of om de arbeidsmarkt. Er is daarbij sprake van een koortsachtige zoektocht naar onderscheidend vermogen. Op-merk-e-lijk?

We leven in een post consumptiemaatschappij. Alles is voorhanden, er is vooral veel van hetzelfde. Klanten hebben nog maar zelden problemen die “makkelijk” op te lossen zijn. Concurrenten vallen over elkaar heen. Iedereen schreeuwt om aandacht. Zowel online als offline worden (potentiële) klanten overspoeld met communicatieboodschappen. Ze horen door het geschreeuw de boodschap niet meer.

Positionering

Als ondernemer zullen we onze grenzen moeten verleggen. We moeten bereid zijn om uit onze comfortzone te stappen en op basis van onze flexibiliteit en creativiteit ons onderscheidend vermogen te communiceren en te bewijzen. Natuurlijk moeten we diverse marketing middelen en media inzetten om ons imago positief te beïnvloeden maar ook zal de prestatie van de organisatie en de medewerkers hierbij een cruciale rol spelen.

Bovenal moeten we durven kiezen om op-MERK-e-lijk te zijn. Lever producten en diensten die opvallen, doe het anders, sluit integraal aan bij de beleving van je klanten. De juiste klanten zullen dan op je afkomen! Je kunt je onderscheiden in alle elementen van de marketingmix. Natuurlijk kan je een gehele bedrijfskolom op zijn kop zetten maar ook de gewone dingen ongewoon (goed) doen kan leiden tot een op-MERK-e-lijke positionering.

Focus

Dat vraagt helderheid over en focus op de identiteit van merken in veel meer dan alleen communicatie. Het vraagt waarden gestuurd werken. Focus op waarden vormt de basis voor een nieuwe verbintenis tussen enerzijds organisaties c.q merken en anderzijds klanten en werknemers. Een aanpak dat de loyaliteit van klanten en medewerkers bevordert en dat dus meer perspectief lijkt te bieden dan het simpelweg herhalen van het “mantra” van de externe communicatie en/of het uitvoeren van een me-too strategie.

DOOR PERRY SPRADO – Bureau Pieper

Leave a Reply